Light + Building overgik sig selv

Der var en lys og optimistisk stemning på Light + Building-messen i Frankfurt, uanset om den fandt sted under indtryk af gråvejret fra storpolitisk krisesnak om økonomisk redning.

lightyears-caravaggio-bb-iribag-licht-inorlight-dna-ianta-zac-i

Mere end 180.000 besøgende fandt det værd at besøge messen mod 167.000 besøgende sidste gang, messen blev holdt for to år siden - en stigning på otte procent. Det stigende antal besøgende var ligeligt fordelt på besøg fra henholdsvis indland og udland - i alt kom to ud af tre besøgende fra uden for Tyskland.

Omfattende teknologi

Spørger man Dr. Michael Peters, medlem af bestyrelsen i Messe Frankfurt, så var en af årsagerne til de flotte besøgstal messens evne til at være aktuel og nytænkende.

lb-gelightning- Der er en enorm efterspørgsel efter energieffektiv belysning og byggeteknologi på verdensplan. Og det bekræftes af de imponerende resultater, som vi har været i stand til at udvise med den sjette Light + Building-messe, siger Dr. Michael Peters.

Energieffektivitet var i fokus for messen, hvor 2.177 producenterne fra hele verden præsenterede deres løsninger inden for belysning, elektroteknik og bygningsautomatik.
Er man interesseret i belysning kommer man ikke uden om, at Light + Building er det rette sted at være med en meget omfattende præsentation af lysteknologi, armaturer, komponenter og tilbehør - og det gælder også udendørs belysning. I alt fremviste messen løsninger inden for belysning fra hele 1.500 producenter.

Messen et must

- De mange besøgende viser, hvor vigtigt en førende messe er i tider med økonomiske vanskeligheder, fordi den kan være et godt afsæt til det tidspunkt, hvor de første tegn på forbedring af økonomien sætter ind. For mange er messen blevet et must, fordi man ingen andre steder kan få så fuldt et overblik, når det gælder nye standarder for teknologi, design og bæredygtighed i hele verden, siger Dr. Michael Peters.

Fordelt på de enkelte lande kom de fleste besøgende fra Tyskland, efterfulgt af lande som Holland, Italien, Østrig, Frankrig og Storbritannien. Stigningen i antallet af besøgende var størst fra Nord- og Sydamerika samt Asien. Messen kunne gennem spørgeskemaundersøgelser efterfølgende konstatere, at 96 procent af de besøgende var tilfredse med udvalget af produkter og tjenesteydelser, og at de besøgende i gennemsnit brugte to dage på at besøge messen.

lb-evonik- Det var en meget velfungerende messe med en god logistik. De danske udstillere var meget tilfredse, og stemningen var så god, at de alle er sikre på, at de også skal med næste gang. Til messen var der 1.697 danske besøgende mod 1.525 sidste gang messen fandt sted - en fremgang på 11 procent, fortæller Rikke Lacoppidan fra Dimex, der repræsenterer messen i Danmark.

O.k. udbytte

Man kunne godt mærke, at messen blev holdt samtidig med Milano, som trækker et langt større publikum. Når det er sagt, så var kvaliteten af de besøgende faktisk ret god.
- Skandinavien var ikke specielt godt repræsenteret, men det øvrige Europa, Fjernøsten og USA var fint repræsenteret. Vi havde oprindeligt afskrevet messen, men besluttede os alligevel for at deltage med en mindre stand og med mindre personale. Alt i alt står investeringen o.k. mål med udbyttet, siger Gitte Skaarup Ipsen, marketing manager hos Lightyears A/S.

Den næste Light + Building messe holdes i Frankfurt am Main 15.-20. april 2012.