Møbelmirakelmagerne

På få år har designer­duoen Busk + Hertzog fået status som nyskabende mirakelmagere inden for møbeldesign – både i Danmark og i udlandet. Kompromisløs kærlighed til design driver duoen, men forud er gået hårdt slid – plus en smule held

I løbet af det seneste år har de modtaget både internationale designpriser fra IF og Red Dot og den største og ældste danske udmærkelse inden for møbeldesign, 'Møbelprisen'. Deres møbler findes over hele jorden, og giver hvile til alt fra millioner af ben i Heathrows Lufthavn, til millionbenene hos Chelseas stjernespækkede fodboldspillere i holdets spillerlounge.

buskhertzogSiden starten i 2000 har den danske tegnestue Busk + Hertzog triumferet med succesfulde produkter, og det afgørende gennembrud kom uden tvivl, da verdens fineste kunstmuseums kuratorer i 2004 fik lov til at vælge mellem samtlige danske møbler til genåbningen af MOMA i New York. Her slap 18 af tegnestuens ”Lotus” stole gennem nåleøjet.

Kompromisløs kærlighed

Men forud er der gået hårdt og surt arbejde, bekender designduoen til byggeplads.dk, der har besøgt tegnestuen i Gunløgsgade, tæt ved den arkitektoniske legesyge Islands Brygges havnefront og de nærmest skulpturelle rester af den industrihistoriske Sojakagefabrik.

Intet kan være mere rammende, for også Busk + Hertzog bringer offensiv fornyelse ind i dansk indretning. Kompromisløshed, kærlighed til designkunst, kombineret med kommerciel forståelse og kundens behov, er den hemmelige opskrift på duoens succes.

- Hvad driver os? Vores kærlighed til design! Og så var vi meget trætte af, at se på det samme inden for dansk møbeldesign, forstået som vores arv fra halvtredserne, og det faktum, at det stadig er de møbler, der er i fokus. Det, som oprindeligt var folkets møbler, FDB, er blevet fåtallets møbler, siger den ene af duoens medlemmer Stephan Hertzog og uddyber:

- Der er jo en masse historie ved de klassiske stole, vi kender dem fra vores barndomshjem og det er svært at konkurrere mod. Men verden har jo udviklet sig siden på alle andre områder. Sætter du dig ind i et fly eller en bil, får du tidssvarende indretning og da ikke noget fra sidste årtusinde. Se dig omkring her på havnefronten, der står mange bygninger i moderne formsprog, men som fyldes med ældgamle stole. Nogle arkitekter, der har gjort det modsatte er Zaha Hadid, Louis Kahn og vores egen Arne Jacobsen med SAS-hotellet.

Arne Jacobsen tegnede jo Svanen som en kontrast til det modernistiske formsprog, og det passede godt til den tid, men problemet er, at vi ikke kan give slip og komme videre. I dag har vi jo helt andre måder at interagere og leve på, vores verdensopfattelse er anderledes. Jo, vi har stor respekt for klassisk møbeldesign, som giver brugeren en særlig oplevelse, som kan være svært at konkurrere mod. Vi har bare haft lyst til at lave design med en nutidig fortælling og afsæt i nutidig arkitektur og livsmønster, siger Stephan Hertzog.

Hårdt slid og held

- Hvordan vi er nået så vidt? Gennem surt og hårdt arbejde, talent og en smule held. Held forstået på den måde, at vi har mødt de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt, mennesker som turde satse på os. På den anden side er held jo ikke noget værd, hvis du ikke formå at udnytte dit held og gribe chancen. Og så har vi måske til forskel fra en del andre forståelse for kundens kommercielle behov, siger den anden del af duoen Flemming Busk og fortsætter:

- Et nyt produkt skal udgøre en del af virksomhedens forretning – for et produkt bliver jo kun en succes, hvis der er nogen, der vil købe det og bruge det. Derfor skal design ikke kun være kunst – det skal være brugskunst, som kombinerer såvel æstetik som funktion. Lige meget hvad vi laver, prøver vi altid at give kunden lidt mere end forventet og komme ud over kanten, uden at eksperimentere med outrerede løsninger. Vi er meget bevidste om, hvor store summer vore kunder investerer i vores design, og vi ved, at hvis vores design ikke virker, vil det have negative følger for deres vækstmål, siger Flemming Busk.

60-sfffumac-i51-contact1-i51-city1-i51-switch2-i

Professionelle partnere

- Da vi fik Møbelprisen i år, blev det formuleret meget godt. I motivationen blev det skrevet, at vi altid havde været en meget professionel partner, ikke bare designere. Vi vil leve af det, og det er vores målsætning, og det gør vi bedst ved at lave en dybdegående analyse af virksomheden for at se, hvad vi kan give dem, hvis vi f.eks. vender noget om og satser. Vi vil gerne skabe æstetik med mere. Vi piller glædeligt vores kunstprojekter fra hinanden, så producenten også kan sælge varen, siger Flemming Busk, og Stephan Hertzog supplerer:

- Der er mange designere, der kommer ud til træmøbelproducenter med en skalstol af plast(!) og siger: ”Det her er lige hvad I mangler” ... helt uden forståelse for producentens behov. Der er mange unge designere, der kommer ud af skolerne i deres 20´ere, og som altid har fået ros for, hvad de gjorde. Men du kan være ligeså dygtig du vil, hvis du ikke har fået tæsk og modgang, kommer du ikke langt, siger Stephan Hertzog.

- Ofte vil man i starten tænke i æstetik og efterfølgende tilpasse sig, så produktet i det hele taget bliver muligt at producere. At være dygtig og talentfuld er ikke nok som designer, man skal også have evnen til formidling og dialog med kunden, og den forståelse har nok bragt os langt i forhold til producenterne, siger Flemming Busk.

- Men samtidig stiller vi krav til nye kunder. Vi siger nej til mange, fordi de ikke ved hvad de selv vil. Ud over at de gerne vil have et godt sælgende produkt. Men sådan arbejder vi ikke. Vi er til langvarige samarbejder, hvor vi er med inde i en proces fra start af. Derfor tager vi en grundig, indledende snak først, hvor vi diskuterer virksomhedens behov igennem – ikke blot nu og her, men også målene for de næste 2-3 år. Hvis vort arbejde kan indgå i en seriøs udvikling af virksomheden og vor kemi passer sammen, så er grunden lagt til et samarbejde, siger Flemming Busk.

Gode til motivation

Tegnestuen er også til at promovere sig selv og skabe identitet for produkterne ved at de vises de rigtige steder – en stol til Kylie Minogue, Norges kongehus, Nokias showroom i Miami, Chelseas spillerlounge.

- Vi er gode til at motivere vores sælgere og er med til alle messer. Derudover har vi gode forhold til agenterne og holder foredrag hos f.eks. Norman Foster arkitekter, hvor vi fortæller, hvem vi er. Mange kunstnere gemmer sig væk og pakker sig inde i deres egen lille verden i baggårde med deres kreationer. For os er agenterne vores ambassadører, og de møder de endelige dommere – forbrugerne, som jo skal betale dem. Derfor er vi meget lydhøre og åbne. Vi opererer jo på et internationalt marked, hvor udfordringerne til design er store, og disse udfordringer beretter vores agenter os om, hvorefter vi prøver at løse dem. Vi vender os udad, ikke indad, siger Stephan Hertzog.

Det startede i Århus

Den første kim til skabelsen af duoen blev lagt allerede tilbage i 90-91 i Århus gennem en fælles bekendt, hvor Flemming læste jura (senere tandlæge og endeligt arkitekt) og Stephan var assistent for produktionsdirektøren for Falbe-Hansen.

Under studietiden vandt Flemming to konkurrencer – den ene var sovebriksen Sleep for firmaet Softline. Da Flemming i 1999 skulle lave et afgangsprojekt fik han hjælp af Stephan, der begyndte at se mulighederne inden for møbeldesign:

- Det gik op for mig at beklædningsindustrien og møbelindustrien havde paralleller, når det gjaldt den øgede hastighed i produktudvikling, udflagning og ikke mindst globalisering, hvor et Dannebrogsflag ikke længere var nok til at sælge et produkt, fortæller Stephan Hertzog.

Også salgschefen i Kvadrat hjalp til med afgangsopgaven – og han var tilsyneladende glad for, hvad han havde set. For da salgschefen senere startede møbelfirmaet Globe Zero 4 bad han tegnestuen om at lave en ny kollektion: en sofa, en chaiselong og en puf.

Stephan Hertzog har en uddannelse som produktionstekniker fra TEKO i Herning, og har arbejdet på højeste niveau inden for tøjbranchen, kulminerende i en direktørstilling hos én af verdens største producenter af tekstiler. Efter at den arkitektstuderende Flemming Busk havde vundet designkonkurrence om en sovesofa, gik han direkte ud og startede sin egen tegnestue i år 2000, som Stephan senere på året blev partner i.

- Vi startede egentlig ud med, at jeg havde de tekniske og faglige kompetencer, som skulle suppleres af Flemmings kunstneriske baggrund, men med tiden er det flydt sammen. I dag er Flemming ligeså meget den strategiske og forretningsmæssige part i firmaet, som jeg er den kreative, siger Stephan Hertzog.

Fremtiden

- Vi kan bedre sige, hvor vi ikke er. Vi er ikke en 10-20 mand stor designfabrik. Vi vil gerne nurse og raffinere det, vi har. Og vi nyder at se den store vækst andre forretninger kan have, qua det design, vi laver til dem. Det er en stor tilfredsstillelse at besøge fabrikker, der producerer vores design og vide, at det finansierer andres liv. Det er meget bekræftende at se sine ting i brug, siger Flemming Busk. Stephan nikker. Duoen er enige.