Norsk møbeldesign

Norsk møbelindustri har et stort, uudnyttet potentiale, mener Egil Sundet, direktør for de norske møbelproducenters organisation, Møbelindustrien.

- Ser vi på det rent designmæssige klarer de norske møbelproducenter sig godt og vinder mange priser for godt design, såvel norske som udenlandske priser, men når vi ikke har oplevet det store vækstmirakel, så skyldes det nok nogle strukturelle svagheder i industrien. Industrien er præget af mange små virksomheder, og der må man jo nok sige, at der kan være mangel på kompetence, når det gælder markedsføring, distribution og internationalisering. Her ville en strukturrationalisering eller samarbejde mellem nogle af virksomhederne givetvis kunne have en positiv effekt for at opnå stordriftsfordele, volumen og mere slagkraft på eksportområdet, siger Egil Sundet.

Kendskab en udfordring

- Dertil kommer, at mange virksomheder er for produktorienterede frem for at være kunde- og markedsorienterede, og vi må nok erkende, at det er nødvendigt at være en større spiller i markedet for at styrke sin vækst gennem øget markedsføring. Ifølge en kendskabsundersøgelse, vi har fået gennemført blandt ledende markedsdeltagere i 16 lande, var der et meget lavt kendskab til norsk møbeldesign - Ekornes, Stokke og Håg var faktisk de eneste virksomheder, der var kendskab til, og det siger noget om den udfordring, der ligger forude, siger Egil Sundet.

Derfor er branchen også selv aktive for at markedsføre norsk møbeldesign - bl.a. gennem samarbejde med Innovasjon Norge og Norsk Designråd. Desuden indgår norske møbler i designudstillingen 100 % Norway, der syv år i træk har deltaget i designeventen 100 % Design i London.

På vej frem

Ligesom dansk møbelindustri blev norsk møbelindustri slået tilbage af finanskrisen - men er nu ved at genvinde kræfterne.

Læs mere: Stærkt norsk hjemmemarked

egil-sundet- Norsk møbelindustri opnåede i 2010 en mindre vækst oven på en finanskrise, der påvirkede branchen meget. Siden efteråret sidste år så man de første tegn på, at branchen atter var på vej frem med en lillle fremgang i eksporten, fortæller Egil Sundet.

Det norske hjemmemarked faldt i 2009 efter et 2007, som var det bedste nogensinde for norske møbelproducenter. Afmatningen startede i sidste kvartal af 2008, hvor omsætningen faldt med hele 20 pct., og samlet endte året uforandret i forhold til året før.

- Det er først og fremmest de største møbelproducenter, der nu er ved at have overvundet krisen og er ved være tilbage på et niveau før finanskrisen, og det har været en positiv overraskelse for os. Det skyldes dels en øget efterspørgsel på det norske hjemmemarked grundet et øget forbrug, der er kommet tilbage i 2010, selvom niveauet fortsat er noget under niveauet fra 2007. Dels er der igangsat mere boligbyggeri, selvom det fortsat ligger under niveauet for tre år siden. Til gengæld har de største af virksomhederne genvundet væksten i eksporten, og det er for alvor med til at trække i afsætningen, fortæller Egil Sundet.

Stærkt hjemmemarked

I 2009 faldt omsætningen hos de norske møbelproducenter med 9-10 pct., mens importen faldt 8 pct. - i 2010 blev udviklingen vendt med en samlet vækst på 2-3 pct. i forhold til året før, mens importen faldt 2 pct.

De norske møbler står rimeligt stærkt på hjemmemarkedet med en markedsandel på 40 pct., og kendskabsundersøgelser viser, at de ti mest kendte møbelmærker er norske. Inden for kontor og kontraktmarkedet er otte af de ti mest kendte producenter norske, mens de to øvrige er svenske. De to mest kendte møbelmærker i dette marked er Håg og ForaForm.

www.norskindustri.no/mobel