Dobbeltmesse gav gevinst

imm2011_kitchen

Konceptet med at kombinere møbelmessen IMM med en anden nært beslægtet fagmesse, i dette tilfælde parallelmessen LivingKitchen, gav en god synergi, i hvert fald når det gjaldt antallet af besøgende, som blev på 138.000, en stigning på 38 procent i forhold til antallet af besøgende året før.

Det er dog umuligt at afgøre, om det stigende besøgstal også var udtryk for et stigende antal besøgende til IMM i forhold til året før, idet der statistisk ikke er foretaget en opdeling af de besøgende efter hvilken messe, de besøgte.

- Köln har fået understreget sin absolutte position for møbelindustrien, især når det kommer til den forretningsmæssige side af tingene, og er nu hjemsted for den internationale industri for køkkenmøbler, siger en begejstret Gerald Böse, administrerende direktør for Koelnmessen.

Dirk Uwe Klaas, administrerende direktør for Sammenslutningen af den tyske møbelindustri (Verband der Deutschen Möbelindustrie) holder sig heller ikke tilbage:

- Det var langt den bedste møbelmesse, vi har haft i de sidste 10 år: flere besøgende, flere indgåede kontrakter og en fremragende stemning. En fremragende start på for vor nationale møbelindustri og en enorm succes for Koelnmessen, siger Dirk Uwe Klaas.

Koelnmessen har i en række år været bekymret over konkurrencen fra Milanomessen samt tendensen til en række nationale messer, som truede med at udvande IMM. For at imødegå truslen er der blevet investeret markant i markedsføring for at sikre besøgende fra nye markeder, og tiltaget med at supplere IMM med køkkensegmentet har været en succes. Hele 178 udstillere inden for køkken deltog i messen.

- LivingKitchen er jo kun hvert andet år, så messeledelsen er nu i færd med at overveje om IMM-messen til næste år kan suppleres med en parallelmesse, der kan tilføre noget øget dynamik i stil med LivingKitchen, siger Jesper Uldall fre Intermess, der repræsenterer Koelnmessen i Danmark.

Messeledelsen oplyser videre, at der var betydelige stigninger blandt fagbesøgende, ikke kun fra Tyskland, men frem for alt fra udlandet, især fra Holland, Frankrig, Italien og Schweiz, samt Østeuropa i almindelighed og Rusland i særdeleshed. Desuden var der flere købere fra vigtige eksportmarkeder som Asien, Mellemøsten og Nordamerika.

Antallet af udstillere på de to messer var tilsammen 1.213, heraf 178 udstillere på LivingKitchen. Selve IMM-messen havde således 1.035 udstillere mod 1.053 året før - til gengæld var standene generelt en smule større. Sidste år udgjorde IMM-messen et bruttoareal på 248.200 kvm, mens det i år udgjorde knap 252.000 kvm. Tilsammen optog de to messer et bruttoareal på hele 276.500 kvm.