IMM gør sig lækker

Fraværet af en stor og central møbelmesse i Danmark gør IMM-messen i Köln mere interessant for danske udstillere, især fordi det er en ordremesse, fremhæver Jesper Uldall, Intermess ApS

IMM-messen måtte i januar døje med, at en håndfuld toneangivende udstillere udeblev fra messen i Køln under indtryk af finanskrisen. Samtidig er der skudt en håndfuld alternative møbelmesser op såvel nationalt som regionalt i Tyskland, hvilket er lidt af en sten i skoen på IMM-messen.

IMM-messens arrangører har derfor underkastet sig en selvransagelse for at messen kan fremstå endnu mere attraktiv til næste år.

60-imm1

Kræfter skal samles

- Vi frygter, at tysk møbelindustri taber konkurrenceevne, såfremt kræfterne spredes ukoordineret på en række alternative arrangementer. Hvad der er brug for, er et sted, hvor møbelindustrien kan vise deres produkter i begyndelsen af året, og hvor indkøberne kan placere deres ordrer, så de nye produkter kan være i handlen samme efterår. Dette sted skal være så internationalt som muligt, så industrien kan øge eksporten - og netop sådan et sted er IMM. Det vil være en stor fejl at satse på alternative messer på andre tider af året - når der nu er blevet brugt store millionbeløb på internationale marketingkampagner gennem årtier, der skal få alverdens indkøbere til at besøge IMM-messen i januar måned, siger Gerald Böse, leder af Koelnmesse GmbH.

Mere fokus på design

For at styrke messen skal det f.eks. være lettere at være udstiller af internationale designmøbler med høj profilering. Tidligere har disse udstillere skullet gennem en særlig godkendelsesprocedure, men den afskaffes nu til fordel for en rådgivende komité, hvor Koelnmesse har det sidste ord at skulle have sagt. Og udstillere, der først én gang har været med, behøver ikke længere at skulle udfærdige en særlig ansøgning, hvis de ønsker at udstille igen.

Designprofilen skærpes tillige med det nye tiltag 'pure village', med udstillingsområder på 30-50 eller 100 kvm for designbrands. Dertil kommer, at messen vil komme til at indeholde et helt nyt tema - nemlig indretning af badeværelser.

Flere besøgende

Samtidig vil der blive gjort en del for at øge antallet af besøgende fra såvel Tyskland som fra lande uden for Tyskland. Der gennemføres en kampagne for at få kunderne til de nuværende udstillere til at besøge messen, og hele 4.000 møbelhandlere uden for Europa vil blive inviteret til messen, og for at styrke atmosfæren vil man søge at styrke cateringniveauet og loungeområderne.

Omkring 100.000 besøgende fandt sidste år vej til møbel- og designmessen IMM, der især er rettet til den internationale møbelhandel. Antallet af udstillere var på 1.057, lidt under det forventede antal på ca. 1.200.

Ordremesse

- Tyskland er jo stadig det vigtigste eksportmarked for Danmark, og når vi ikke længere har en vigtig og central møbelmesse i Danmark, så er IMM en meget vigtig begivenhed, fordi messen tiltrækker det største antal indkøbere fra Skandinavien og Nordeuropa og samtidig besøges af internationale indkøbere, som ikke kommer på Stockholm-messen, siger Jesper Uldall fra Intermess, der repræsenterer IMM-messen i Danmark.

- Dertil kommer, at IMM i høj grad er en ordremesse, og derfor er den for mange mere kommercielt interessant end andre messer, pointerer Jesper Uldall.

www.imm.com

www.intermess.dk