Rum til ro og refleksion

Brussels Furniture Fair 2014 ser tre tendenser for det kommende år, når det gælder rummets indretning

På Brussels Furniture Fair 2014 2.- 5. november blev der præsenteret et bud på tre hovedtendenser for det kommende år, Trendstyle 2015.

For det første en tendens mod ro og koncentration, når det gælder indretning af såvel kontor og institution. Derfor vil man også se mere indretning gå væk fra åben-plan kontorer, fordi det er dårligt for koncentrationen og for at udvikle ideer, og i offentlige områder vil man kunne se flere stilleområder, såvel børnefri zoner som internet-frie zoner og grønne områder.

Oplevelse og upload

For det andet er der en tendens til, at mennesket definerer sig selv gennem, hvad de oplever, som man ser med upload-kulturen på sociale media. I en krisetid forstærkes forbruget over mod, hvad der sker i ens liv og de oplevelser som produkter giver. Konsekvens: en tendens til at bo i mindre boliger i bedre kvalitet og inventar, der er let og flytbart.

Endelig er der en trend mod, at alder i mindre grad er forbundet med noget negativt, og intelligente virksomheder vil i stigende grad satse på såvel medarbejder som forbrugere over de 50 – fordi mange af dem er ressourcestærke og er mere velhavende end tidligere. De ældre lever længere, mere aktivt og der bliver behov for et koncept, hvor flekstid og deltid indgår. Hvad det kan have af konsekvenser for indretningen er dog et åbent spørgsmål.

Store stande

Den belgiske møbelmesse på 70.000 kvm er bygget op omkring udstillingshallen i art deco-stil, der blev opført som led i en verdensudstilling i 1935, og i alt er der syv haller. Udstillingen havde i år knap 300 udstillere, heraf de 125 fra Belgien og 67 fra Holland. De øvrige større udstillerlande er Italien, Frankrig og Tyskland og alle stande er relativt store på mindst 100 kvm.

- Messen er en af de større i Europa, men vi føler ikke selv, at vi konkurrerer med andre messer, fordi vi har en profil, der i højere grad satser på middel-segmentet inden for møbler, mens de andre messer satser meget på designindhold og designnyheder. Det har vi også noget af, men det er ikke noget, vi slår os op på, forklarer Lieven Van den Heede fra Meubelbeurs Brussel, der arrangerer messen.

- Messen henvender sig til møbelhandlen og er velegnet for de udstillere, der gerne vil i kontakt med markeder som Belgien, Holland, Luxembourg og Frankrig. Vi har et besøgstal på omkring 20.000, hvilket vi er glade for vi kan opretholde, når man tænker på den koncentration, der sker i markedet med møbelhandlen, siger Lieve Van den Heede.