Labofa satser kraftigt på eksport

Labofas vækststrategi tager hul på næste fase med eksportsatsning i England, Holland, Tyskland og Norge

Labofas satsning på produktudvikling og på at komme ind på nye markeder taler sit tydelige sprog i det nye regnskab for 2012. For fjerde år i træk er omsætningen steget. I 2012 steg omsætningen med 25,4 procent og med et resultat før skat på 2,1 millioner kroner. Resultatet er 29 procent bedre end 2011, der endte på 1,6 millioner kroner.

Labofa forventer også i 2013 en vækst omkring 25 procent i omsætningen og tilsvarende stigning i resultatet. Eksportandelen ventes at stige markant og trække væksten op.

Væksten er en følge af en strategisk satsning på udvikling at møbler til mellem, voksen og de videregående uddannelser, hvor der er skabt en kollektion af møbler, der appellerer til både beslutningstagerne og de studerende. I 2012 er Labofa møblerne blevet valgt til flere prestigefyldte undervisningsbyggerier i Danmark f.eks. Campus Roskilde tegnet af Henning Larsen architects, Copenhagen Business Academy, UCC Hillerød og Rosborg Gymnasium, hedder det i en meddelelse fra virksomheden.

Strategien har skabt en gennemsnitlig årlig vækst på 20 procent. Fra 2009 til 2012 er omsætningen steget til index 173. Af konkurrencehensyn oplyser Labofa ikke omsætningstal.

I slutningen af 2012 introducerede Labofa den seneste nyhed, RAY-serien, der er fremtidens undervisningsmøbler til grundskoleniveauet. Fremtidens stol til folkeskolen er resultatet af fire års udviklingsarbejde og en investering på seks millioner kroner. Ray er udviklet i et internationalt samarbejde med den irske ergonomiekspert Simon Dennehy, danske designere fra Hans Thyge & Co. og Labofa.

- Det er meget tilfredsstillende, at omsætningen vokser 25 procent og med et driftsresultat på 2,1 millioner kroner, siger adm. direktør Mogens Pedersen, Labofa og fortsætter:

-Vi har investeret kraftigt i produktudvikling og salg, og strategien er selvfinansieret, så vi står godt rustet i markedet med en soliditetsgrad på 33,7 procent. Det giver en troværdighed på markederne og har betydet, at vi har kunnet knytte dygtige forhandlere til os på nye, vigtige markeder.

Bearbejder nye markeder

- Som led i eksportstrategien deltager vi i tre store møbelmesser i løbet af 12 måneder. Senest var vi i Köln, og i februar er vi på Stockholm Furniture Fair. Messen bruger vi til at vise den nye RAY møbelserie til indkøbere og forhandlere fra hele verden.England, Holland, Tyskland og Norge vil vi nu bearbejde mere intensivt. Det sker gennem de forhandlere, som vi netop har sluttet aftale med. I løbet af 2013 og 2014 forventer vi derfor at fordoble eksporten målt i kroner og ører fra Labofa, siger Mogens Pedersen

 .Labofa beskæftiger 24 medarbejdere primært på fabrikken i Vemmelev ved Korsør og får produceret komponenter hos en række underleverandører i Danmark og i udlandet.

Foto: I slutningen af 2012 introducerede Labofa den seneste nyhed, RAY-serien .