Dansk designer medvirker til trendudstilling

Danske Lene Ostenfeldt en af fire kreatører bag området ’Trendutställning 2015/16 på Stockholm Furniture & Light Fair, 3.-7. februar

– Den traditionelle grænse mellem hjem og offentligt miljø viskes mere og mere ud. I vores trendudstilling vil vi give inspiration og tips og vise, hvordan dette kan se ud, fortæller Cecilia Nyberg, projektchef for Stockholm Furniture & Light Fair, der finde rsted 3.-7. februar.

Opgaven med at udforme messens Trendudstilling 2015/16 er denne gang gået til indretningsstylist Lene Ostenfeldt, Danmark;  formgiver Johanna Asshoff, Sverige; farveekspert Dagny Thurmann-Hoelseth, Norge og trendekspert Stefan Nilsson, Sverige. Udstillingen er placeret i messens C-hal.

Hotellobbyen – luksus og overdådighed

- Jeg arbejder på en trendudstilling, der løfter vores skandinaviske rødder til et nyt, internationalt niveau. Luxury & grandeur - a warm and comfy feeling, siger danske Lene Ostenfeldt.

- Det bedste sted er at være er derhjemme. Også når vi er på rejse, enten på ferie eller arbejde, er det vigtigt at have en base, der er rar at være i. Derfor er min hotellobby indgangen og starten til et afslappet ophold i fremmede omgivelser, der skal minde om derhjemme, hvor man kan slappe af, vente, læse, arbejde, nyde en drink eller en kop kaffe, fordybe sig alene eller sammen med andre - og frem for alt møde nye mennesker, der er virkelige, og ikke et kunstigt, virtuelt bekendtskab fra de sociale medier.

- I en del år har den hvide farve hersket og minimalistisk indretning været populær. Jeg vil arbejde med en særligt udvalgt farveskala, hvor farverne er fremherskende internationalt – og jeg håber på at kunne inspirere til mere mod i indretningen.

- I takt med den teknologiske revolution, hvor alt er teknisk muligt, er følelsen – dvs. hvordan vi har det i et rum, i et hjem, på et offentligt sted - meget vigtig. En flot iscenesættelse er ikke nok. En indretning er først lykkedes, når vi føler os godt tilpas og kan interagere naturligt med hinanden.

- De sidste år har der været stort fokus på iscenesættelsen og selv-iscenesættelsen. Jeg mærker en tendens til at søge indad, tage hånd om hinanden og sig selv og være bevidst tilstede i de relationer, vi har. Vores værdifulde tid og oprigtige nærvær er det mest luksuriøse, vi kan give et andet menneske.

Derfor har boligen stor betydning. Det er ikke nok, at den ser godt ud - den skal føles rar, hjemlig og velkommen. Jeg tror, vi i de kommende år kommer til at se mere på det psykiske aspekt, når vi indretter offentligt.

- Min hotellobby skal gerne signalere, at her behøver du ikke præstere - vi tager hånd om dig, mens du er hos os, slutter Lene Ostenfeldt. 

Lene Ostenfeldt arbejder som interiørstylist, designer, konceptudvikler, art director og trendvejleder for brands, virksomheder og screenplays.

Kantinen – langsomme bevægelser

Svenske Johanna Asshoffs frokostkantine er lys og enkel med store, rene flader, som skaber et tydeligt rum og giver plads til de små detaljer. I udformningen benytter hun sig hovedsagelig af naturmaterialer og grønne planter, og smukke former omfavner den, der kommer til rummet.

– I en tid, hvor tempoet rundt omkring os stiger, hvor vores liv drejer rundt og vi befinder os i en udvikling,  som går hurtigere end nogensinde, har vi brug for at hente energi og ro. Frokosten er den korte stund i løbet af dagen, som giver os mulighed for at komma ned i omdrejninger, sidde ned og tale med venner og kollegaer.  Jeg vil, at mit frokostrum skal ånde energi og lys og samtidig være et sted, som inspirerer, giver kraft og tid til eftertanke.

 Johanna Asshoff er uddannet indretningsarkitekt og formgiver ved Carl Malmstens skole og har siden 2008 drevet Asshoff & Brogård designstudio i Stockholm.

Soveværelset – skandinavisk maksimalisme

Den norske farveekspert Dagny Thurmann-Hoelseths soveværelse formes i skandinavisk maksimalisme. Stilen præges af mildere og friere regler end den skandinaviske minimalisme. Her finder man en større spændvidde i brugen af farver. Det er et mix af forskellige udtryk, dyrt og billigt med fokus på det skandinaviske – både klassikere og ny, moderne design.

– Jeg vil vise fleksibiliteten i skandinavisk design og det mere maksimalistiske syn på indretning, farvevalg og komposition. Dette er nu på vej til at få en stærkere rolle på markedet, men er langt fra lige så kendt som den skandinaviske minimalisme. Jeg vil også udforske hotellernes ønske om at blive mere personlige, samtidig med at mange hjem stræber efter ”hotellooket” i soveværelset.

Farveeksperten Dagny Thurmann-Hoelseth bor i Oslo og arbejder blandt andet med farve- og trendanalyser og konceptudvikling for forskellige varemærker.

Hjemmekontoret – den nye enkelhed

I tider med fleksible arbejdstider og skiftende arbejdsmiljøer skaber den svenske trendekspert Stefan Nilsson et hjemmekontor med fokus på afslapning og skønhed, men også på effektivitet. En af de vigtigste trends for 2015 handler om ”reduceret” og ”den nye enkelhed”.

– Det mest trendy, man kan gøre, er at arbejde to timer for derefter at bruge resten af dagen på at læse en god bog, drikke te og samle energi. Men så skal de to timers arbejde også være effektivt og fokuseret, siger Stefan Nilsson.

I miljøet viser han konkrete ideer til, hvordan vi hurtigt kan veksle mellem det private og det offentlige. Det handler om opbevaring og løsninger til at kunne fjerne eller finde ting frem. Alting i et miljø skal fungere både for at kunne koble af og koble op. Stefan Nilsson er design- og trendekspert og har grundlagt designarenaen Designgalleriet, som åbnede i Stockholm i 2008.