Kinesiske møbelbrands på vej til Europa

Godt 156.000 besøgte China International Furniture Fair, CIFF, i marts 2012 - mere vækst forude

Kina har i tre årtier været en voksende og til trivialitet anvendt anonym masseproducent, der har lagt maskinpark til europæiske mærkevarer i tusindtal. Møbelprodukter har ikke været nogen undtagelse.
Nationale opgørelser viser, at totalproduktionen af kontormøbler i 2011 steg med 25,8 procent og nåede en omsætning på 370 mia. yuan svarende til ca. 320 mia. kr. Og eksporten steg 13 procent til ca. 35 mia. yuan, svarende til 11 procent af totalproduktionen.
På den baggrund er det tankevækkende, at tiden nærmer sig, hvor de kinesiske fremstillingsvirksomheder vil markedsføre egne mærker i Europa og USA.
- Om to år vil vi være på de europæiske messer med vores egne kollektioner, siger for eksempel R&D-bossen for en af de førende producenter, Victory Furniture Group, Li Hanhui. Til at forberede den indsats har Victory i tre år dyrket en intensiv dialog med europæiske designere.
Mens Kinas evner for masseproduktion af ikoniske møbelbrands i vellignende kopiversioner er velkendte, så var der i foråret anledning til at studere standarden i de kinesiske møbelproducenters egenproduktion.

Da China International Furniture Fair, CIFF, 30. marts lukkede for sin 2012-udgave var gæst nr. 156.283 gået gennem tælleslusen på China Export Import Fair Complex i Guangzhou. Det gør den internationale messe for møbler, boligudstyr og boligtekstiler til den største i verden.
- Eller en af de største, tilføjer vicepræsidenten for China Foreign Trade Exhibition Co., Jiqiang Wu i sandhedens interesse. Han er vant til at se sig over skulderen efter konkurrenten i Shanghai, China International Furniture Expo. På skift er de to på førstepladsen, lidt afhængigt af hvordan man bøjer statistikken.

Antallet af udstillere toppede endnu engang i Guangzhou: 3.200 bredte sig på 620.000 kvm, fordelt på Home Furniture (18.–21.03.12) og The Office Show (27.-30.03.2012).

Fortsat vækst

- Men det er mere afgørende, at CIFF er i fortsat vækst, mens de europæiske messer stagnerer eller endda har været i tilbagegang under finanskrisen, pointerer Jiqiang Wu, mens han sætter dobbeltstreg under møbelmessens slogan: Made in China – Made for the World!
Årets CIFF-messe demonstrerede, at Kina har styrken til at præsentere en prispressende volumen, samtidig med at kvaliteten holdes på et acceptabelt niveau.

Mens Kinas produktionsmiljø historisk har været mindre engageret i diskussionen om bæredygtighed og erhvervsinstitutionernes mylder af miljøcertifikater, så er også den udvikling nået til et point-of-no-return.
På regeringsniveau har Kina besluttet sig for en ny kurs, der har anslået en ubønhørlig konkurrence med vestlige virksomheder om ikke bare et begyndende miljøperspektiv, men en dedikeret vugge-til-vugge politik. Producenterne er i færd med massive investeringer i kontrolsystemer med miljøforhold og kvalitet. Som et eksempel har producenten Logic leveret indretningen til Vanke Center i Shenzen i den sydlige del af Kina. Arkitekturen til det 150.000 kvm store administrations- og forskningscenter er af Steven Holl, som her viser verdens første ‘horisontale skyskraber’. Alle materialer er udvalgt efter de genanvendelige materialer, og alt er LEED White Gold® certificeret.


Producenter med aktuelt eller kommende europæisk samarbejde:


www.avarte-cn.com
www.quama-cn.com
www.victory-cn.com
www.hk-fad.com
www.yavon.com
www.scan-furniture.com
www.crclogic.com
www.gao-sheng.com
www.sunon-china.com